Ajurweda i drzemki - Ajurweda

Ajurweda

Ajurweda Shivani logo
Ajurweda i drzemki
Ajurweda drzemki
separator

Budzisz się rano – za oknem ciemno. Wracasz z pracy – znów ciemno. Aura jesiennych, zamglonych i ciągnących się dni zachęca nas do ucinania sobie drzemek. W końcu czy jest coś lepszego w takich warunkach niż odkręcony kaloryfer, ciepły kocyk i kanapa? Deszczowa pogoda za oknem i chłodne powietrze nie pozostają niezauważone dla naszego organizmu. Co zatem o drzemkach mówi Ajurweda?

Cykl dobowy wg Ajurwedy

Przede wszystkim Ajurweda dzieli każdą dobę na części, którym odpowiadają konkretne dosze. W uproszczeniu wygląda to tak:

  • 6:00-10:00 rano to pora ciężkiej Kaphy. Warto więc wstawać przed czasem energii Kapha.
  • 10:00-14:00 to pora ognistej Pitty, czyli czas najsilniejszego trawienia. To właśnie koło godziny 12 powinniśmy spożyć największy posiłek.
  • 14:00-18:00 to czas lekkiej, kreatywnej Vaty, czyli pora na działanie
  • 18:00-22:00 – czas zwalniania Kaphy
  • 22:00-02:00 – nocna Pitta
  • 02:00-06:00 – czas Vaty

Dla kogo są drzemki?

  • Sytuacje związane z balansowaniem suchej Vaty, czyli drzemki w bardzo ciepłe, wręcz upalne letnie dni, podczas których pozwalamy sobie na przymknięcie oczu na leżaku, w fotelu czy na hamaku. Podniesiona Vata to efekt także np. kontuzji, operacji czy bardzo dalekiej podróży. W takich sytuacji masz prawo do drzemki.
  • Drzemki sugerujemy dzieciom, osobom w podeszłym wieku, ludziom wyczerpanym pracą fizyczną czy osobom cierpiącym na niedożywienie. Te grupy mogą uciąć sobie 30-40 minutową drzemkę w ciągu dnia.
  • Pospać chwilkę w ciągu dnia (ale tylko okresowo, nie codziennie) mogą także uczniowie czy studenci, by poprawić możliwość przyswajania wiedzy i podkręcić zapamiętywanie

WAŻNE: te “wyjątkowe” drzemki nie mogą być połączone z posiłkiem, tzn. zawsze śpimy przed jedzeniem, a nie po!

Jeśli nie przespałaś nocy lub brak Ci energii – drzemka także może okazać się konieczna. W tym przypadku zastanów się jednak, dlaczego potrzebujesz snu? Po co doprowadzasz do zarwanych nocy? Skąd to poczucie wyczerpania? Dlaczego odczuwasz brak energii? Co może być powodem, że ogólnie czujesz się śpiąca? Spróbuj najpierw przeanalizować sytuację, a potem wprowadzić korekty do swojego planu dnia, zamiast kompensować brak snu w nocy poprzez nadużywanie drzemek w ciągu dnia. Na krótką metę oczywiście ta praktyka da rezultaty: poczujesz zastrzyk świeżej energii, a jeśli drzemka nie będzie nadmiernie przedłużana, to nawet poczujesz się lepiej. Długofalowo jednak pamiętaj, że nic nie zastąpi zdrowego snu w nocy. Osoby pracujące na nocne zmiany i odsypiające potem za dnia bardzo często mają problemy np. z tarczycą.

Jak zwalczać poczucie senności w ciągu dnia?

Jeśli po południu czujesz senność, spróbuj przespacerować się w naturze, weź na spacer psa 🙂. Krótko mówiąc: zamiast spać, spróbuj odpocząć. Możesz położyć się na lewym boku na ok. 30 minut, głęboko oddychać, relaksować ciało, ale nie śpij!

Drzemki zaburzają dosze>

Według Ajurwedy drzemki zaburzają wszystkie dosze. Szczególnie narażone na zaburzenia są osoby z konstytucją Kapha. Jeden z głównych nauczycieli Ajurwedy, Shushruta nazywa drzemki „zboczeniem natury”. Dlaczego? Ponieważ nie wpisują się one w naturalny cykl dobowy. Porą na sen i związaną z nim regeneracją jest noc. Powinniśmy więc przede wszystkim przestrzegać odpowiedniej pory do położenia się spać – przed 22.00.

Jakość snu w Ajurwedzie

Sen – zwłaszcza do północy – jest najkorzystniejszy dla procesów odmładzania i regeneracji. Gdy przegapisz tę porę snu (przed 22:00) to wejdziesz w porę Pitty, kiedy to organizm znów wydziela pobudzającą adrenalinę i kortyzol. Niestety, takie postępowanie długofalowo prowadzi do wyczerpania nadnerczy i tarczycy.

Drzemka nie dla Kaphy

Osoby typu Kapha powinny w ogóle zrezygnować z drzemek. Zwłaszcza wiosną, czyli w porze Kaphy. Drzemki będą powodować jeszcze silniejsze zwolnienie metabolizmu, otyłość i wzmaganie wszystkich dolegliwości dotyczące doszy Kapha.

Zatem… dbaj o zdrowy sen nocą i postaraj się utrzymać naturalny cykl dobowy – dla zdrowia!
Spis treści

separator ajurweda

Sprawdź też inne wpisy na naszym blogu